Personvern i Nordea Liv

Personvern handler om hvordan vi behandler personopplysningene dine. De nye GDPR-reglene (General Data Protection Regulation) gir deg økte rettigheter, samtidig som kravene til oss som behandler personopplysninger blir strengere.

Les mer om personvern i Nordea Liv (pdf, 94 KB)Åpnes i nytt vindu

Hva er GDPR?

I dag regulerer Personopplysningsloven hvordan personopplysningene dine behandles. GDPR (General Data Protection Regulative) er EUs nye forordning for personvern.

GDPR innebærer en tilstramming av dagens regler. Enkeltpersoner får økte rettigheter, og virksomheter som behandler personopplysninger får nye plikter. Alle som behandler opplysninger om borgere i EU og EØS, må forholde seg til GDPR-reglene.  

Personopplysninger er informasjon som kan kobles til deg som enkeltperson. Det er du som har rettighetene til personopplysningene dine; vi har disse kun til låns i forbindelse med ditt kundeforhold til oss

Les mer om GDPR på nordea.noÅpnes i nytt vindu 

Har du spørsmål om personopplysningene dine?

Kontakt oss via Persondialogen 

Husk at de fleste opplysningene dine ligger lett tilgjengelig for deg på dine sider i Persondialogen. Persondialogen er også stedet for å ta kontakt med oss. Bruk «Kontakt oss»-knappen etter du har logget deg inn.

Nordea Liv er et eget juridisk selskap, og har kun mulighet til å gi informasjon om personopplysninger som er knyttet til avtaler i Nordea Liv. Informasjon om avtaler i Nordea, Tryg og eventuelt andre selskap, fås ved henvendelse direkte til disse.

Trenger bedriften en databehandleravtale med Nordea Liv?

I forbindelse med de nye personvernreglene gjeldende fra 25. mai 2018 (GDPR), er det flere av kundene våre som lurer på om de trenger en databehandleravtale med oss. Svaret er nei – en slik databehandleravtale er ikke nødvendig. 

Les hvorfor bedriften ikke trenger en databehandleravtale med Nordea Liv (pdf, 43 KB)Åpnes i nytt vindu

Does your business need a data processing agreement with Nordea Liv?  (pdf, 48 KB)Åpnes i nytt vindu