- 1. Hva er Livsforsikring?
Livsforsikring skal sikre deg og familien din økonomisk hvis noen uforutsett skulle inntreffe. Forsikringsdekningene du kan velge er Dødsfall, Alvorlig Sykdom og Uføre. En livsforsikring gir økonomisk trygghet i form av en utbetaling ved dødsfall, alvorlig sykdom eller arbeidsuførhet.
Les mer om de ulike dekningene herÅpnes i nytt vindu!
- 2. Hvilke dekninger bør jeg ha, og hvor kan jeg beregne pris?
I Livsforsikringsguiden kan du se hvilke dekninger som er anbefalt deg ut ifra livssituasjonen din, og beregne pris. Gå til Livsforsikringsguiden herÅpnes i nytt vindu!
- 3. Hvor kan jeg se hva som er inkludert i forsikringen min?
I Persondialogen finner du en oversikt over hva forsikringen din dekker. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu
- 4. Hvorfor har forsikringen min økt i pris uten at jeg har blitt varslet?
Prisen på livsforsikring øker i takt med alderen din, og beregnes derfor årlig. Dette er standard for selskaper som tilbyr livsforsikring. Prisene reguleres basert på standarder (tariff) og ved endringer vil du bli varslet. Du finner informasjon om dette i forsikringsbeviset ditt i Persondialogen. Logg inn her! Åpnes i nytt vindu
- 5. Hvordan signerer jeg min egenerklæring / helseerklæring?
Du kan signere din egenerklæring / helseerklæringen med BankID i Dokumentportalen. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu
- 6. Hvordan endrer jeg begunstiget (hvem utbetalingen går til dersom jeg skulle dø)?
Du kan endre hvem som er begunstiget i Persondialogen. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu Klikk på avtalen under «Min oversikt». I menyvalget til høyre klikker du på «Endre begunstiget».
Vi har dessverre ikke mulighet til å registrere utbetaling til personer som ikke har norsk personnummer. Ønsker du at utbetalingen fra livsforsikringen din skal gå til en person uten norsk personnummer, anbefaler vi at du skriver dette i testamentet ditt.
- 7. Hvordan endrer jeg livsforsikringen min?
Øke forsikringssum/legge til dekning/redusere dekning:
Du kan gjøre endringer på livsforsikringen din i Persondialogen. Logg inn herÅpnes i nytt vindu! Klikk på avtalen under «Min oversikt». I menyvalget til høyre klikker du på «Endre avtalen».
Personforsikring (Livsforsikring før 2015):
Øke forsikringssum/legge til dekning:
Hvis du har en livsforsikring som ble etablert før 2015 er det ikke mulig å øke eller legge til dekninger. Det må da opprettes en ny livsforsikring for de tilleggsdekningene du ønsker. Dette kan du gjøre i Livsforsikringsguiden herÅpnes i nytt vindu!
Redusere dekning: Logg inn i Persondialogen herÅpnes i nytt vindu! Klikk på avtalen under «Min oversikt». I menyvalget til høyre klikker du på «Redusere/fjerne dekning».
- 8. Jeg har blitt syk/ufør. Hvordan melder jeg ifra?
Du kan melde krav og søke om erstatning i Persondialogen. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu Klikk på "Meld krav og oppfølging".
- 9. Hvor finner jeg forsikringsbevis og vilkårene mine?
Forsikringsbevis og vilkår er samlet i ett dokument. Dette finner du i Nettposten din i Persondialogen. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu
- 10. Hvorfor har jeg en “reservasjon” på livsforsikringen min?
En reservasjon i en livsforsikringsavtale vil si at det foreligger et forbehold for konkrete helsemessige forhold som har oppstått før etableringen av forsikringsavtalen.
Eventuelle reservasjoner finner du i forsikringsbeviset ditt i Persondialogen. Logg inn her! Åpnes i nytt vindu
- 11. Hvordan endrer jeg betalingsmåte?
Du kan endre betalingsmåte i Persondialogen. Logg inn her!Åpnes i nytt vindu Klikk deg inn på avtalen din og velg “Avtalevalg”. Deretter klikker du på «Opprette AvtaleGiro»
- 12. Hvor finner jeg forsikringsvilkårene mine?
Se forsikringsvilkårene for Livsforsikring herÅpnes i nytt vindu.