Spørsmål og svar om livsforsikring - helsevurdering
Helsevurdering
- 1. Hvor finner jeg helseerklæringen?
Når du har søkt om livsforsikring, vil du motta en e-post fra oss med en lenke. Klikk på denne og fyll ut helseerklæringen. Du finner også denne når du logger deg inn i Dokumentportalen vår. Klikk her
- 2. Hvordan signerer jeg helseerklæringen min?
Du signerer helseerklæringen din med BankID i Dokumentportalen. Logg inn her!
- 3. Hva gjør jeg hvis jeg ikke vet svarene på spørsmålene?
Det skal ikke være nødvendig å oppsøke lege i forbindelse med utfyllingen av helseerklæringen. Ved behov kan du ringe legekontoret for å be om mer utfyllende informasjon. For eksempel dersom du ikke husker verdiene ved siste diabetes- eller blodtrykkskontrollen.
- 4. Hva gjør jeg dersom jeg ikke finner sykdommen, plagen eller tilstanden min i helseerklæringen?
Dersom sykdommen, plagen eller tilstanden din ikke finnes i helseerklæringen, kan du legge det til under spørsmålet “Andre sykdommer, plager eller tilstander”.
- 5. Har sykdommer jeg har hatt tidligere betydning for helsevurderingen?
Sykdommer, plager eller tilstander som du har hatt tidligere kan ha betydning for helsevurderingen og hvilke vilkår som settes for forsikringen. Helseerklæringen skal danne et bilde av helsen din og fremtidig risiko for sykdom eller nedsatt arbeidsevne. Det er derfor viktig at du opplyser om tidligere helseforhold innenfor de siste 10 årene, med mindre noe annet er spesifisert.
- 6. Hvorfor må jeg fylle ut helseerklæringen riktig og fullstendig?
Svarene dine i helseerklæringen danner grunnlaget for Nordea Liv sin vurdering av helserisikoen din. Derfor er det viktig at avtalen som inngås bygger på riktige opplysninger. Helseerklæringen skal fylles ut så korrekt og nøyaktig som mulig, slik at vi unngår mulige tvister mellom deg og oss ved utbetaling av en eventuell forsikringssum. Hvis du bevisst oppgir uriktige eller ufullstendige opplysninger kan det føre til at forsikringen blir ugyldig og at erstatning ikke kan utbetales.
- 7. Skal jeg opplyse om helseforhold som er mer enn 10 år tilbake i tid?
Du skal i utgangspunktet ikke informere om helseforhold som ligger mer enn 10 år tilbake i tid. Men det finnes unntak. Dersom du har vært til kontroller, oppfølging, mottatt behandling eller tatt medisiner i løpet av de siste 10 årene, skal du informere om dette og sykdommen det er knyttet til, selv om du fikk påvist sykdommen for mer enn 10 år siden.
- 8. Jeg har sendt inn helseerklæringen, men har glemt enkelte opplysninger. Hva gjør jeg?
Dersom du har glemt enkelte opplysninger kan du ta kontakt med oss på chat her!
Saksbehandling
- 9. Hvor lang tid tar det å behandle søknaden om Livsforsikring?
Siden alle saker er individuelle vil saksbehandlingstiden variere. En del vil få svar på forsikringssøknaden i løpet av kort tid, som følge av en automatisk helsevurdering. I andre tilfeller er det nødvendig med en manuell helsevurdering av søknaden, noe som tar lengere tid.
I enkelte tilfeller er det nødvendig å innhente ytterligere opplysninger fra deg, legen din, NAV eller andre forsikringsselskaper. Av erfaring fører dette til at saksbehandlingstiden blir lenger.
- 10. Kan jeg påvirke saksbehandlingstiden?
I helseerklæringen lister vi opp spørsmål om sykdommer, tilstander og plager som vi anser er av betydning for helsevurderingen. Spørsmålene er utformet for å gi svar på det vi trenger for å kunne ta en korrekt vurdering av helsen din. Vi anbefaler derfor at du leser spørsmålene nøye og svarer så nøyaktig som mulig. Dette øker sannsynligheten for at vi får de opplysningene vi trenger og kan gi en raskere saksbehandling.
- 11. Kommer dere til å ta kontakt med legen min?
Når du signerer helseerklæringen, gir du oss fullmakt til å innhente opplysninger fra legen din. Selv om du gir oss fullmakt til dette, gjør vi det kun dersom vi anser det som nødvendig for helsevurderingen.
Vi har bare mulighet til å kontakte de legene/behandlerne som du selv har oppgitt i helseerklæringen. Dersom vi velger å ta kontakt med legen din, vil vi alltid informere deg om det.
- 12. Hva kan jeg gjøre hvis legen min ikke svarer på brev fra dere eller for å få fortgang på saken?
Du kan ta kontakt med legekontoret ditt for å be om fortgang i saken. Vi gjør oppmerksom på at dersom vi ikke mottar svar fra legen din innen seks uker fra vi sender dem første forespørsel, må vi dessverre henlegge livsforsikringsøknaden din. Hvis du fremdeles ønsker livsforsikring må du da søke om det på nytt.
Avgjørelse
- 13. Hva betyr det at jeg har fått reservasjon på forsikringen?
En reservasjon fungerer som et unntak i forsikringen. Dersom du etter helsevurderingen har fått innvilget forsikring med reservasjon(er), anser vi at helsen din har en økt risiko for den søkte dekningen. På bakgrunn av den økte risikoen har vi valgt å innvilge forsikringen, men med unntak for den sykdommen, skaden eller lidelsen.
- 14. Hvorfor har jeg fått en annen pris enn først oppgitt?
Endelig pris for livsforsikringen din fastsettes etter en vurdering av opplysningene du har oppgitt i helseerklæringen. Denne vil derfor kunne avvike fra opprinnelig pris ved søknad.
Svar og begrunnelser på søknaden finner du i brevet "Resultat av din livsforsikringssøknad", i Persondialogen i nettposten din. Logg inn her!
- 15. Hvorfor har jeg fått avslag på forsikringen?
En forsikring skal dekke uforutsette tilfeller. Sykdom, skade eller lidelse som du har eller har hatt når du søkte om forsikringen kan få betydning for helsevurderingen. Dersom du har fått avslag mener vi at risikoen for den søkte forsikringsdekningen er for høy til å kunne tilby deg forsikring.
Svar og begrunnelser på livsforsikringssøknaden finner du i brevet "Resultat av din livsforsikringssøknad", i Persondialogen i nettposten din. Logg inn her! Her vil det også stå oppgitt hvilke krav som stilles ved en eventuell ny søknad.
- 16. Jeg har fått avslag, kan jeg søke livsforsikring på nytt?
Når søknaden din er ferdigbehandlet vil du motta et resultatbrev. Brevet inneholder blant annet informasjon om du har mulighet til å søke om forsikringen på nytt ved en senere anledning. Her vil det også stå spesifisert hvilke krav vi stiller ved en eventuell ny søknad.
Du finner resultatbrevet i Persondialogen i nettposten din. Logg inn her!
Behandling av helseopplysninger og ROFF
- 17. Hva gjør Nordea Liv med helseopplysningene?
For å kunne vurdere hvilke vilkår som gjelder for forsikringen din eller selve utbetalingen av forsikringen behøver vi å innhente dine helseopplysninger. Disse innhentes på bakgrunn av fullmakten du gir til oss ved inngåelse av forsikringsavtalen eller når du melder inn et krav om utbetaling. Fullmakten bruker vi kun til å innhente nødvendige helseopplysninger fra legen din, NAV eller andre forsikringsselskaper som du har eller har hatt et kundeforhold i.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi behandler personopplysninger anbefaler vi at du leser personvernerklæringen vår. Les mer her!
Klageavgang, revurdering og røykeslutt
- 18. Jeg ønsker å klage på resultatet av forsikringssøknaden min. Hva gjør jeg?
Hvis du mener at vi har vurdert saken din feil, kan du klage på avgjørelsen. Du har rett til å klage innen 6 måneder fra resultatbrevets dato. Ta kontakt med oss på chat for å sende inn klagen din.
- 19. Jeg ønsker å få revurdert/fjernet reservasjonen(e) på forsikringen min. Hordan gjør jeg det?
Informasjon om mulighet for revurdering av reservasjon(er) og når du tidligst kan søke om revurdering står beskrevet i resultatbrevet du mottok fra oss ved innvilgelse av forsikringen. Dette finner du i din Nettpost i Persondialogen. Logg inn her!
Dersom du mener at du har oppfylt kravene i henhold til brevet kan du kontakte oss på chat her! I meldingen ønsker vi opplysninger fra deg om nåværende status for den aktuelle sykdommen, lidelsen eller plagen, samt en beskrivelse av plagene du har hatt og tidspunk for når du sist var plaget. Når vi har mottatt dette vil vi gjøre en ny vurdering av saken din.
- 20. Jeg har sluttet eller begynt å røyke, hvordan melder jeg fra om det?
Hvis du har sluttet eller begynt å røyke kan du gi oss beskjed om dette i Persondialogen. Logg inn her! Klikk på livsforsikringsavtalen din og velg “Endring av røykevaner” under Avtalevalg.
Til info må du har vært røykefri i to år for å fjerne et røyketillegg.
Melde krav
- 21. Hva er fristen for å melde et krav?
Fristen for å melde krav ved Alvorlig Sykdom og Uførepensjon er tre år, kravet foreldes etter dette. For Dødsfall og Uførekapital er foreldelsesfristen ti år.
- 22. Jeg har blitt syk/uføre, hvordan melder jeg krav?
- Logg deg inn i Persondialogen her!
- Klikk på meld krav og oppfølging under meny
- Følg veiledningen
- 23. Hvilken dokumentasjon trenger dere for å vurdere krav om utbetaling på Alvorlig Sykdom?
Før vi kan vurdere et krav om utbetaling på Alvorlig Sykdomsforsikringen har vi behov for at du laster opp epikrise eller journalnotat som dokumentasjon fra lege eller sykehus. Har du andre dokumenter som kan være relevante for saken, kan disse også lastes opp. Du laster opp dokumentene når du melder et krav. Logg deg inn i vår nettportal her og velg “Meld krav og oppfølging”.
- 24. Hvordan sender jeg oppdatert vedtak fra NAV?
1. Logg deg inn i vår nettportal Persondialogen her
2. Klikk på “Meld krav og oppfølging” og finn saken din under innmeldte krav og oppfølginger.
3. Last opp vedtaket som du har mottat fra NAV
- 25. Må jeg melde krav som etterlatt ved Dødsfall?
Våre automatiske prosesser kjører jevnlige søk mot folkeregisteret. Dette sikrer at systemene våre er oppdaterte, slik at prosessen med å behandle erstatningskrav ved dødsfall settes i gang når det gjøres treff mot folkeregisteret.
Etter at dødsboet eller arvinger har mottatt brev fra oss med informasjon om hva vi trenger for å behandle saken kan etterspurte dokumenter sendes inn her! Du logger deg inn med din egen BankID. Klikk på “Meld krav og oppfølging” og velg “Dokumenter og legitimering” under “Slik sender du inn dokumenter ved dødsfall”.