- 1. Hvor kan jeg sjekke pensjonen min?
Du kan sjekke pensjonen din i mobilløsningen vår Nordea Boost. I Nordea Boost kan du se pensjon fra folketrygden, private arbeidsgivere og eventuell egen sparing. Logg inn i Nordea Boost med BankID her! Eventuelt kan du logge inn i Persondialogen her.
Er du Nordeakunde? Da kan du enkelt sjekke pensjonen din i mobil- eller nettbanken, uavhengig av hvor du har pensjonsavtalene dine. Logg inn i nettbanken her!
Er du ansatt i offentlig sektor finner du mer informasjon ved å kontakte Statens Pensjonskasse (SPK) eller Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Vi har dessverre ikke tilgang til informasjon om offentlig tjenestepensjon.
- 2. Hvordan bestiller jeg uttak av alderspensjon?
Logg deg inn i Persondialogen. I menyvalget til høyre kan du velge «Bestill alderspensjon». Pensjonskalkulatoren vil vise når du tidligst kan starte utbetaling av pensjonen din. Her kan du velge hvilke avtaler du ønsker å inkludere i uttaket, hvor stor prosentandel du vil ta ut og om du skal fortsette i arbeid eller ikke. Ønsker du å starte utbetalingen kan du klikke på «Bestill alderspensjon».
Se kort film om hvordan du bestiller uttak av alderspensjon i Persondialogen
Pensjonskapitalbevis
Har du et Pensjonskapitalbevis (PKB)? Utbetaling kan tidligst starte ved fylte 62 år. Unntak: Du har et pensjonskapitalbevis med en særaldersgrense som tilsier at utbetalingen kan skje før.
Fondskonto/Fondskonto Pensjon
Sparer du til pensjon i Fondskonto eller Fondskonto Pensjon, kan du når som helst gjøre et uttak. Logg deg inn i Persondialogen, klikk på "Fondskonto" eller "Fondskonto Pensjon" i oversikten og velg deretter "Uttak" i menyen. Husk at det kan ta 4-5 virkedager før du har pengene på konto.
Utbetaling av pensjon skjer den 20. hver måned med unntak av desember, hvor utbetaling skjer den 10.
Har du spørsmål om utbetaling av pensjon kan du kontakte oss på chat eller på telefon 23 25 47 00.
- 3. Hvilken dato utbetales pensjon?
Utbetaling av pensjon skjer den 20. hver måned med unntak av desember, hvor utbetaling skjer den 10. Zalaris er vår samarbeidspartner som innhenter og behandler opplysninger i forbindelse med pensjonsutbetaling.
Har du spørsmål om utbetaling av pensjon kan du kontakte oss på chat eller på telefon 23 25 47 00.
- 4. Hvordan flytter jeg et pensjonskapitalbevis?
Klikk her for å flytte pensjonskapitalbevis til Nordea Liv.
Samler du pensjonskapitalbevisene dine ett sted kan du få reduserte kostnader, bedre oversikt, og en samlet utbetaling som pensjonist. Les mer om fordelene ved å flytte pensjonen din til Nordea Liv her!
Ønsker du å flytte pensjonskapitalbevis fra oss må du kontakte selskapet det skal flyttes til. Vi håper du vil bli hos oss.
- 5. Hvor kan jeg finne pensjonskapitalbevisene mine fra tidligere arbeidsgivere?
Du kan se pensjonskapitalbevisene dine fra tidligere arbeidsgivere i Nordea Boost uavhengig av hvilket selskap de er i. Pensjon som inngår i egen pensjonskonto (EPK) finner du i Nordea Boost. Klikk på “EPK” og deretter “Sparing fra tidligere arbeidsgivere”. Logg inn i Nordea Boost her! Du finner også informasjon på hjemmesiden til Norsk Pensjon.
- 6. Hvor finner jeg informasjon om offentlig tjenestepensjon?
Er du ansatt i offentlig sektor finner du informasjon om pensjonen din ved å kontakte Statens Pensjonskasse (SPK) eller Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Vi har dessverre ikke tilgang til informasjon om offentlig tjenestepensjon.
- 7. Hvilke fond kan jeg spare i?
- Se utvalget for Fondskonto, Fondskonto Pensjon, Pensjonskapitalbevis og individuell pensjonssparing (IPS og IPA) her!
- Se utvalget for egen pensjonskonto, innskuddspensjon og pensjonskapitalbevis her!